Co to jest – budujemy pytania

Zabawa, która uczy formułowania pytań i jednocześnie jest doskonałym sprawdzianem na kojarzenie i bogactwo słownictwa. Na początku proponuję łatwiejsza wersję, w której należy przygotować plansze z ilustracjami przedmiotów. Osoba prowadząca pokazuje tylko wybranemu dziecku planszę z ilustracją np. łyżki i zadaje pytanie, „Co to jest?”. Wybrane przez nią dziecko musi sformułować opisową odpowiedź, czyli: „przedmiot służący do jedzenia zupy”  a następnie wskazuje kolejną osobę, która buduje pytanie będące odpowiedzią, „Co to jest łyżka?”.

Kolejny przykład:

Nauczyciel pokazuje ilustrację z grabiami i pyta „Co to jest”, wskazane przez nią dziecko udziela opisowej odpowiedzi „przedmiot służący do grabienia liści” i wskazuje kolejne dziecko które układa poprawne pytanie „Co to są grabki?”

Jeśli będziemy chcieli utrudnić zadanie musimy zrezygnować z ilustracji, Nauczyciel udziela odpowiedzi np. „służy do pisania w zeszycie”, wskazuje dziecko, które musi udzielić odpowiedzi „Co to jest długopis?”.

Zabawa niby prosta, ale zawsze zaskakuje mnie sposób, w jaki dzieci opisują pokazane przedmioty, właśnie w tym momencie widać wszystkie braki i niedoskonałości językowe. Polecam ją również rodzicom do organizowania domowych teleturniejów z zagadkami.

 



Brak komentarzy

Skomentuj