IS – w co się bawić III

W trzecim artykule z tej serii przedstawimy i omówimy zabawy dla dzieci, u których występują problemy z odbieraniem i przetwarzaniem informacji pochodzących z układu przedsionkowego, czyli równoważnych.

 Zabawy dla dzieci z niepewnością grawitacyjną.

Wyjdź z dzieckiem na dwór i pokaż mu, jak sama / sam wchodzisz i schodzisz z krawężnika. Podaj dziecku rękę i zachęć, by robiło to razem z tobą. Nagradzaj je brawami i pochwałami za wykonanie zadania.

Pokaż dziecku jak wchodzić do piaskownicy. Podziel tę czynność na etapy: wchodzenie na obramowanie i schodzenie do piasku. Trzymaj dziecko za rękę jeśli tego potrzebuje. W piaskownicy chodźcie po piasku. Usypcie razem małą górkę i wchodźcie na nią po kolei. Pomagaj dziecku, jeśli o to poprosi. Kontynuując opisane tu zabawy, stopniowo wycofuj pomoc, ale nie odmawiaj jej, gdy dziecko wyraźnie o nią poprosi.

Wybierz na placu zabaw huśtawkę, która wisi najniżej nad ziemią. Poproś dziecko, aby na niej usiadło. Bądź blisko, żeby czuło, że w każdej chwili udzielisz mu pomocy. Sadzaj dziecko na huśtawkę tak często, aż poczuje się na niej na tyle pewnie, że samo zacznie nią poruszać. Nie huśtaj dziecka nie uprzedzając go o tym. Pokaż dziecku jak odpychać się stopami od ziemi, by huśtawka się ruszała. Nie zmuszaj dziecka, jeśli nie chce usiąść na huśtawce, pokaż mu jak sama / sam na niej siedzisz i że jest to fajne.

Zrób z dzieckiem zawody, kto pierwszy w podskokach pokona pokój lub fragment ścieżki w parku, kto dalej i wyżej podskoczy. Skaczcie do przodu, do tyłu i na boki. Bawcie się w chodzenie na piętach, na palcach, na bokach stóp.

Zróbcie zawody w staniu na jednej nodze, oczywiście na początku z podparciem ręką o ścianę.

Poproś dziecko by usiadło na wysokim krześle, a sama / sam usiądź na stole. Pokaż dziecku jak można machać nogami w powietrzu i jakie to jest fajne. Siedzenie bez możliwości podparcia stóp o podłogę jest dla dzieci z niepewnością grawitacyjną stymulacją równoważną.

Kup piłkę z uszami i pokaż dziecku jak na niej siedzisz. Jeśli jest niepewne, pomagaj mu w utrzymaniu równowagi, podtrzymując z tyłu. Gdy już nauczy się siedzieć na piłce, pokaż mu jak można na niej skakać: do przodu, do tyłu, na boki i do celu,  a także wychylać się w różne strony.

 Zabawy dla dzieci poszukujących bodźców równoważnych:

Znajdź plac zabaw, na którym jest dużo huśtawek, drabinek, domków, przeplotni i karuzel. Pozwól dziecku wspinać się, zwisać, huśtać i eksperymentować z własnym ciałem.

Jak najczęściej odwiedzajcie centra zabaw dla dzieci, parki linowe, baseny itp.

Proponuj dziecku spacery po trudniejszych trasach: niewielkie wzniesienia, leśne dróżki itp. Każde wyzwanie równoważne jest mu potrzebne.

Jeśli to możliwe zainstaluj w domu huśtawkę, drabinkę lub batut do skakania.

Wyznacz dziecku miejsce do swobodnych ćwiczeń na materacu lub macie: turlania się, fikołków itp.

Pozwól dziecku siedzieć przy stole na piłce z uszami. W ten sposób będzie dostarczać sobie bodźców równoważnych, zamiast robić to huśtając się na krześle.

Połóż długi sznurek lub skakankę na podłodze i poproś dziecko, by szło dokładnie po nim. Układaj sznurek w różne kształty.

Zróbcie zawody w staniu i skokach na jednej nodze. Sprawdźcie kto dłużej potrafi iść stawiając stopę za stopą. Bawcie się na chodniku w chodzenie po samych płytach lub kreskach między nimi. Sprawdźcie kto dłużej utrzyma równowagę idąc po krawędzi chodnika.

Małgorzata Gruszka Terapeuta SI

 

 



Brak komentarzy

Skomentuj