26 marca 2012

Co to jest – budujemy pytania

Zabawa, która uczy formułowania pytań i jednocześnie jest doskonałym sprawdzianem na kojarzenie i bogactwo słownictwa. Na początku proponuję łatwiejsza wersję, w której należy przygotować plansze z ilustracjami przedmiotów. Osoba prowadząca pokazuje tylko wybranemu dziecku planszę z ilustracją np. łyżki i zadaje pytanie, „Co to jest?”. Wybrane przez nią dziecko musi sformułować opisową odpowiedź, czyli: „przedmiot służący do jedzenia zupy”  a następnie wskazuje kolejną osobę, która buduje pytanie będące odpowiedzią, „Co to jest łyżka?”.

zobacz więcej →

18 marca 2011

Rzecz o ortografii

Wielkim atutem każdego nauczyciela może być zaczynanie zajęć w sposób nietypowy. Dlatego chciałam zaproponować zaczynanie zajęć, których tematem jest ortografia od pytania, „Kto jest najmocniejszy w?”. Nie kończąc tematu prosimy uczniów o podzielenie się na grupki, z których każda wybiera zgodnie z tematem najmocniejszego lub, aby było weselej najsilniejszego ucznia.

zobacz więcej →

16 marca 2011

Sylaby – zabawa w sylabowe koło.

Dorosły często zapomina, że to, co dla niego jest oczywiste, niestety dla dziecka bywa trudne. Sylaba jest dla nas pojęciem tak banalnym, że nad nim się nie zastanawiamy. Gdy zadaję znajomym pytanie, co to jest sylaba, większość nie potrafi tak do końca odpowiedzieć, a co dopiero wytłumaczyć je maluchowi, który uczy się czytać.

zobacz więcej →