Dziecko waży ok. 12 kg. i mierzy 85 cm. Zna od 150 do 300 słów, znacznie więcej rozumie. Mówi o sobie w osobie trzeciej np. „niunia chce”, „niuni daj”, przez co potrafi wyrazić swoje pragnienia i nie musi pokazywać palcem i jęczeć. Potrafi nazwać wszystkie zwierzątka w często oglądanej książeczce a nawet przewrócić pojedynczą kartkę podczas oglądania.
zobacz więcej →
Sześciolatek przypomina swoim zachowaniem krnąbrnego 2,5-latka. Brak mu równowagi psychicznej, co przejawia się skrajnościami w postępowaniu od entuzjazmu do agresji. Dziecko chce być zawsze w centrum uwagi na plan pierwszy wysuwa się własne „ja”. Bardzo często w tym okresie pojawiają się trudności w kontaktach z matką, która schodzi na plan drugi wobec własnego ja dziecka.
zobacz więcej →
W niniejszym artykule przedstawiamy propozycje zabaw z dziećmi i dla dzieci, u których obserwuje się specyficzne problemy z odbieraniem i przetwarzaniem bodźców dotykowych.
zobacz więcej →
W kolejnym artykule z tej serii „W co się bawić”, przedstawiamy propozycje zabaw z dziećmi i dla dzieci, u których obserwuje się specyficzne problemy z odbieraniem i przetwarzaniem informacji z ciała.
zobacz więcej →
Jak rozwija się u dziecka integracja sensoryczna? Integracja sensoryczna rozwija się u dziecka przechodząc kolejno kilka poziomów. Dokładny przebieg rozwoju integracji zmysłów został opisany w publikacjach Violet F. Maas i A. J. Ayres.
zobacz więcej →
W trzecim artykule z tej serii przedstawimy i omówimy zabawy dla dzieci, u których występują problemy z odbieraniem i przetwarzaniem informacji pochodzących z układu przedsionkowego, czyli równoważnych.
zobacz więcej →
Integracją sensoryczną nazywamy prawidłową współpracę wszystkich posiadanych przez nas zmysłów. Dzięki niej możemy bez problemu wykonywać wiele czynności, które wydają nam się proste i automatyczne właśnie dlatego, że nasze zmysły działają prawidłowo i prawidłowo współdziałają ze sobą.
zobacz więcej →
Nieprawidłowości w zakresie integracji zmysłów utrudniają codzienne funkcjonowanie dzieciom zdrowym, powodując kłopoty w poznawaniu świata, nauce, zachowaniu i relacjach społecznych. Zaburzenia współdziałania zmysłów występują także u dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. W takich wypadkach, są one skutkiem zaburzeń i deficytów innego rodzaju.
zobacz więcej →
Zmysły służą nam do poznania otaczającego nas świata. To co widzimy, czujemy, czego dotykamy pozwala nam nabierać doświadczeń. Nabieranie ich pozwala nam uczyć się prawidłowo reagować w określonych sytuacjach. Czy wiemy ile właściwie ich mamy? To proste pytanie, na które odpowiedziałby pewnie każdy z nas, ale kto wie, które z nich pełnią najważniejszą rolę w tym ogromnie ważnym procesie poznania? W tym krótkim artykule postaram się przedstawić najważniejsze z nich, z punktu widzenia integracji sensorycznej.
zobacz więcej →
Terapia integracji sensorycznej to oddziaływania zaplanowane i prowadzone przez terapeutów odpowiednio przygotowanych do tej roli. Oddziaływania jakich dziecko doświadcza w domu są nie mniej ważne. Spotkania z terapeutą odbywają się dwa, trzy razy w tygodniu i trwają kilkadziesiąt minut. Terapeutyczna rola najbliższego środowiska jest więc bardzo istotna.
zobacz więcej →