Sport dla dziecka – które dyscypliny wybrać?

Współczesne standardy życia narzucają rodzicom pewien trend, polegający na posyłaniu dziecka na wszelkie możliwe zajęcia dodatkowe, organizując i wypełniając tym samym czas wolny swoich pociech do maksimum. Z jednej strony jest to stanowisko godne pochwały, gdyż warto rozwijać pasje już od najmłodszych lat. Patrząc zaś z innej perspektywy, czy dziecko faktycznie czuje się z tym dobrze, czy też jest to wyłącznie decyzja rodzica.

Najchętniej oczywiście wybierane są wszelkiego rodzaju zajęcia sportowe. Rodzice zdają sobie bowiem sprawę z tego, że aktywność fizyczna jest bardzo ważnym elementem w życiu młodego człowieka. Organizując czas swoim dzieciom, pojawia się długa lista możliwych dyscyplin sportowych, dlatego rodzice często zastanawiają się, jaki spot będzie najlepszy dla ich dziecka i którą dyscyplinę wybrać.

Kiedy najlepiej zapisać dziecko na zajęcia sportowe

Pewnie najlepszą odpowiedzią byłoby- jak najszybciej. Jednak należy zawsze patrzeć przez pryzmat indywidualnych predyspozycji każdego dziecka. Nikt nie zna dziecka tak dobrze jak rodzic i to właśnie on powinien podejmować decyzję o tym, czy już nadszedł właściwy moment i można zapisać dziecko na zajęcia sportowe. Postanowienie to powinno być poprzedzone wnikliwą obserwacją swojej pociechy- czy będzie już w stanie podporządkować się określonym regułom, czy jest gotowe na regularne treningi, czy potrafi prawidłowo funkcjonować w grupie. Ponadto można wywnioskować, czy dziecko lepiej czuć się będzie w grupie, czy też woli indywidualne działania, czy potrafi funkcjonować w niedogodnych warunkach takich jak chaos czy hałas, czy umie skupić się wyłącznie wtedy, gdy otacza go cisza i spokój. I co najważniejsze- rozmawiajmy z dzieckiem, zapytajmy, czy ma ochotę na dodatkowe zajęcia a jeśli tak, to jaką ich formę.

Od czego należy zacząć?

Najlepiej będzie rozpocząć zaznajamianie dzieci z aktywnością fizyczną poprzez wszelkiego rodzaju zabawy ruchowe oraz zajęcia ogólnorozwojowe. Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej podpowiada, iż etap ten powinien trwać do 6 roku życia dziecka.  Zajęcia takie z powodzeniem możemy przeprowadzać w domu. Mogą to być zabawy indywidualne bądź rodzinne, przyjmujące formę konkurencji lub współzawodnictwa. Istotna jest tu różnorodność, a do tego przydadzą się odpowiednie narzędzia. Jednym z nich jest drabinka dla dziecka, która dzięki swojej wielofunkcyjności pozwala na szeroki wachlarz jej zastosowań- raz może być elementem toru przeszkód, inny razem głównym elementem rodzinnych ćwiczeń, jeszcze innym miejscem indywidualnych szaleństw czy koleżeńskich kreatywności. BenchK jest producentem drabinek gimnastycznych, dedykowanych zarówno dzieciom, jak i całym rodzinom. Dzięki wielofunkcyjności swoich produktów przyczyni się do wprowadzenie  dzieci w świat sportu oraz pozwoli im złapać bakcyla na aktywne spędzanie czasu.

Drabinki do pokoju dziecka BenchK

Które dyscypliny wybrać?

Niema jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jednak z pewnością należy brać pod uwagę podobne, a mianowicie to, czy pozwolić dziecku decydować samemu, czy też kierować się wyłącznie swoim zdaniem. Tutaj nie powinno być żadnych wątpliwości- nie możemy podejmować ostatecznej decyzji za dziecko, lecz brać pod uwagę to, co ono ma w tym temacie do powiedzenia. Oczywiście powinniśmy umożliwić dostęp do wielu dyscyplin sportowych, pozwolić mu na eksperymentowanie oraz dać czas, by samo mogło zadecydować o rodzaju dyscypliny, która sprawia mu frajdę.

Przyjmuje się, iż do 6 roku życia dziecko powinno być „oswajane” ze sportem poprzez wszelkiego rodzaju gry i zabawy sportowe. Nie wyklucza to jednak wcześniejszych aktywności, jak chociażby oswajanie z wodą i pływanie, jazda na rowerku biegowym, rowerku na trzech i na dwóch kółkach, jazda na nartach, gra w piłkę.

Wiek od 6 do 8 lat, to odpowiedni czas na wypróbowanie takich dyscyplin, jak pływanie, piłka nożna czy taniec. Po 8 roku życia gimnastykę oraz tenis a także biegi na krótkich dystansach. Od 10 oku biegi dystansowe. Od 13 roku życia coraz bardziej rozbudowane dyscypliny, takie jak lekkoatletyka czy piłka nożna, zaś dopiero od 15 roku życia sporty siłowe.

Musimy być dla swoich dzieci wsparciem i motywacją, jednak bez zbędnych nacisków. Ponadto sami musimy dawać dobry przykład- nie zachęcimy bowiem naszej pociechy do żadnej aktywności, gdy sami będziemy leżeć z pilotem w ręku przed telewizorem.



Brak komentarzy

Skomentuj