Zabawy integracyjne – poznajmy się

Zdarza się, że prowadząc różnego rodzaju zajęcia, warsztaty dla dzieci dysponujemy grupą nieco przypadkowych uczestników, w której większość osób nie zna się. Zazwyczaj utrudnia to prowadzenie zajęć, przynajmniej na początku.

Niewątpliwie pomocne mogą być karteczki z imionami przy każdym uczestniku, lub naklejki z imionami na bluzce. Ciężko jest jednak w miarę szybko zintegrować grupę tak, aby wspólnie mogła się bawić. Dlatego chciałabym zaproponować kilka prostych zabaw, które pomagają przełamać lody, zapamiętać imiona i zintegrować grupę. Należy je przeprowadzić zawsze na początku spotkania poświęcając im ok. 15 minut.

Poznaj moje imię

Sadzamy dzieci w kręgu na podłodze jedno z dzieci wstaje i przedstawia się „mam na imię Ania” i wskazuje kolejną osobę pytając „a ty jak masz na imię?”. Po czym siada na swoim miejscu a wskazana osoba wstaje i powtarza imię poprzedniczki wskazując ją dłonią „Ania, ja mam na imię Zosia, a ty jak masz na imię?” i wskazuje kolejną osobę, która wymienia imiona poprzedniczek: „Ania, Zosia, ja mam na imię Piotr, a ty jak masz na imię?. Przy dużej grupie problemem może być zapamiętanie w prawidłowej kolejności wszystkich imion poprzedników. Dlatego można ograniczyć powtarzanie do 6-8 imion i zacząć od nowa. Ewentualnie czynnie pomagać, poprzez podnoszenie ręki kolejnych uczestników podczas wymieniania imion. Ponieważ jest to w miarę prosta zabawa możemy ją wprowadzić u dzieci młodszych 5-6 letnich. Dla dzieci starszych proponuję inną jej odmianę, w której trzeba zapamiętać więcej elementów.

Wszystkie dzieci siedzą na podłodze w luźnym kręgu. Każdy z uczestników będzie po kolei wymawiać swoje imię i musi dodać od siebie coś, co jest dla niego charakterystyczne np.

„Nazywam się Ania, mam młodszego brata”

„Nazywam się Piotr, lubię grać w koszykówkę”

„Nazywam się Kasia, uczę się grać na gitarze” itp.

Druga z przedstawiających się osób, musi najpierw podać imię pierwszej i powiedzieć, co lubi a potem przedstawić siebie. Trzecia osoba również na początku przedstawia poprzedników i na końcu mówi o sobie. Każdy kolejny uczestnik robi dokładnie to samo, oczywiście najtrudniejsze zadanie ma ostatnia z osoba, która musi przedstawić najpierw wszystkich przed sobą. Dlatego przyjmujemy zasadę, że wszyscy uczestnicy podpowiadają w razie potrzeby.

Przywitajmy się

Dzieci siedzą w kręgu a Moderator wypowiada słowa: witają się wszyscy, którzy:

- lubią kolor różowy (to dla dziewczynek J),

- lubią jeździć na rolkach,

- lubią Kubusia Puchatka,

- mają rodzeństwo,

- są uczesane w kitki

Oczywiście po każdym pytaniu dzieci, które twierdząco mogą odpowiedzieć na zadane pytanie wstają i po kolei witają się między sobą zwrotem „witam nazywam się ….”. Osoby, które odpowiedzą negatywnie siedzą na podłodze i czekają na kolejne pytanie. Ważne jest, aby pytania były w miarę zabawne i niestandardowe np.:

„Witają się wszystkie leniuchy”

„Witają się dzieci, które nie zjadły w szkole śniadania”

Jeśli grupa jest duża, możemy wprowadzić małą modyfikację, która pozwoli opanować chaos. Osoby, które twierdząco mogą odpowiedzieć na pytanie wstają i witają się z trzema wybranymi osobami.

Poznajmy się

Uczestnicy siedzą w kręgu, każdy po kolei wymienia swoje imię i pokazuje (bez używania słów), co lubi lub, czego nie lubi robić. „Mam na imię…. i lubię / nie lubię…….” Grupa odgaduje, o co chodziło. Osoba, która odgadła pierwsza w nagrodę może się przedstawić w ten sam sposób.

Jeśli grupa spotyka się cyklicznie, możemy na kilku pierwszych zajęciach poświęcać pierwsze 10 minut na powyższe zabawy. Są one skierowane do dzieci minimum od 6 roku życia. Młodsze nie poradzą sobie z zapamiętywaniem wszystkich informacji.

 

Życzę miłej zabawy.

 



Brak komentarzy

Skomentuj