Zabawy matematyczne dla 4-latka cz.I

Czterolatek posiada już spory zakres wiedzy, którą można wykorzystać przy zabawach matematycznych.  W przeciwieństwie do trzylatka, może świadomie policzyć do 10 tzn., jeśli wskażemy mu przedmioty do policzenia, policzy je w odpowiedniej kolejności i wie, że ostatnia wypowiedziana cyfra jest wynikiem. Na początku dziecko w wieku 2-3 lat poznaje cyfry jako dźwięki, wypowiadane w odpowiedniej kolejności, dopiero potem w wieku ok. 4 lat  przychodzi świadomość liczenia.

Czterolatek najlepiej liczy na palcach, można zauważyć jednak, że każdą rękę traktuje oddzielnie, jeśli każemy mu policzyć palce, policzy tylko w jednej ręce, jeśli wskażemy mu drugą rękę będzie znowu liczył od początku. Nie ma, więc świadomości sumowania i kontynuacji. U dzieci w tym wieku istotne jest dotykanie i manipulowanie liczonymi przedmiotami. Stąd też tak duża rola palców przy liczeniu nawet w późniejszym wieku. Potrafi rozpoznać znak graficzny wyrażający daną cyfrę, w przypadku, gdy często się z nią styka np., jeśli maluch jeździ tramwajem i za każdym razem wsiada do nr 5, to cyfrę tą rozpozna wśród innych znaków. Aczkolwiek ma jeszcze duży problem z właściwym uszeregowaniem znaków graficznych wyrażających cyfry.

Zabawy, które chciałabym zaproponować skupiają się wokół liczenia. Możemy je przeprowadzać podczas zabawy klockami, podczas spaceru, gotowania czy nawet na plaży. Rekwizyty do liczenia można znaleźć wszędzie.

Wytnijmy z papieru 3 różne figury: trójkąt, koło i kwadrat (na plaży możemy je narysować na piasku), przygotujmy kilka takich samych elementów do liczenia, mogą to być klocki, muszelki itp. Zacznijmy od zadań najprostszych, czyli poprośmy malucha, aby w każdej figurze położył np. po 3 klocki, potem po 2, 5 w zależności od umiejętności płynnego liczenia.

Potem może wykonywać polecenia różnicujące liczbę klocków np.: Położyć w kole 2 klocki, w trójkącie 1 a w kwadracie 4.

Po pewnym czasie możemy próbować dodawać klocki lub odejmować, czyli jeśli w kwadracie mamy już dwa klocki poprośmy malucha, aby dodał tyle klocków by razem były 4. Są to zadania znacznie trudniejsze, podczas których starajmy się stosować jasne polecenia stosując terminy typu dodaj, odejmij.

Większość dzieci zanim ułoży klocki najpierw odliczy podaną liczbę na palcach a potem wzrokowo stara się dopasować liczbę palców do liczby położonych klocków. Proszę również zwrócić uwagę na sposób, w jaki dzieci układają klocki czy robią to byle jak czy układają je regularnie np. przy 4 klockach dwa na dole i dwa na górze. Jeśli widać regularność oznacza to, że można przejść powoli do zabaw z stosowaniem symboli graficznych.



Brak komentarzy

Skomentuj