Zabawy matematyczne dla trzylatka cz. 3

Pewnie niejedna mama zauważyła, że trzylatek ma jeszcze problem z pojęciami dotyczącymi położenia różnych rzeczy względem siebie. Kiedy proszę swojego malucha, aby podał mi przedmiot, który leży na stole, nie ma z tym problemu, ale już rzecz leżąca obok, nad, pod jest trudna do identyfikacji.

Ćwiczenie pojęć wyrażających względność przedmiotów wobec siebie można zacząć od rysunków. Przygotujmy sporą kartkę papieru i kolorowe kredki poprośmy malucha, aby na środku kartki narysował duże czerwone koło. Zanim wykona zadanie za każdym razem prośmy, aby najpierw pokazał jak zamierza je wykonać. Po narysowaniu koła wydajemy kolejne polecenie np. „narysuj zielony krzyżyk nad dużym czerwonym kołem” lub „narysuj małe niebieskie koło obok dużego czerwonego koła”, „narysuj czarną kreskę pod dużym czerwonym kołem”, „narysuj małe zielone koło w środku dużego czerwonego koła” itd.

Wprowadzenie kolorów pomaga dziecku w identyfikacji miejsca docelowego, pod warunkiem, iż nie ma problemów z ich rozpoznaniem. Ćwiczenie to w znakomity sposób kształtuje wyobraźnie przestrzenną. Ponieważ przy dłuższej zabawie trzylatek traci zainteresowanie, powtórzmy ją max. 2 razy.

Również w codziennej zabawie pamiętajmy, aby zwracać uwagę na te pojęcia. Podczas spaceru pytajmy dziecko np., co widzi z przodu, co leży na ziemi z tyłu, co mija z boku, co jest u góry. Podczas prac domowych prośmy dziecko, aby podało rzecz leżącą pod stołem lub, aby położył coś obok …itp.

Nie wymagajmy jednak od trzylatka, aby rozróżniał prawą rękę od lewej, lub kierunki północ, południe, wschód, zachód z tym jak wiemy niejednokrotnie dorośli mają problem.

zab2 zab3 zab4 zab5 zab6



Brak komentarzy

Skomentuj