W kolejnym artykule z tej serii „W co się bawić”, przedstawiamy propozycje zabaw z dziećmi i dla dzieci, u których obserwuje się specyficzne problemy  z odbieraniem i przetwarzaniem informacji z ciała.

Zabawy poprawiające znajomość ciała.

Czego dotknęłam – tę zabawę można przeprowadzać na różnych poziomach znajomości ciała. Dziecko leży lub siedzi pod kocem, w basenie z piłkami lub w kąpieli z pianką. Dotykasz  dużych części ciała dziecka i pytasz: czego dotknęłam. Jeśli dziecko doskonale orientuje się gdzie ma nogi, ręce, brzuch, plecy i głowę, możesz przejść do szczegółów takich jak: kolana, łokcie, ramiona, palce, pięty itp. W tym samym czasie wprowadzaj zróżnicowanie na lewą i prawą stronę ciała. Zabawę tę przeprowadzaj w leżeniu na brzuchu, na plecach, pozycji siedzącej lub innej. Bawcie się z dzieckiem na zmiany.

Dostarczanie bodźców proprioceptywnych:

Odczucia z ciała są najsilniejsze podczas aktywności ruchowej. Dlatego jak najczęściej dawaj dziecku możliwość biegania, skakania, wspinania się, turlania, chodzenia po piasku itp. Jednym dzieciom wystarcza godzina na dworze (plac zabaw, spacer, zabawy na śniegu), inne potrzebują tego więcej. Wielu bodźców proprioceptywnych dostarczają zabawy w wodzie i basenie z piłkami. Jeśli masz w domu miejsce, zainstaluj drabinkę lub wstaw małą platformę do skakania, zwaną batutem, dziecko przestanie skakać po łóżku.

Odczuć z ciała dostarcza też podnoszenie i przenoszenie różnych rzeczy (pozwól dziecku na przenoszenie rzeczy, które wydają się dla niego nieco za ciężkie, niech pomaga ci w niesieniu zakupów i odsuwaniu małych mebli przy porządkach.

Odczucia płynące z dłoni i ramion wzmocnisz dostarczając dziecku różnych mas dających się ugniatać. Pozwól mu pobawić się dodatkową porcją surowego ciasta, kup gotowe masy wielokrotnego użytku, które nie brudzą rąk ani stołu.

Zróbcie razem masę z wody, mąki i soli i spróbujcie lepić z niej wałki, kulki i placki.

Odczucia ogólne z ciała wzmacniają zabawy w siłowanie się, przeciąganie liny, naśladowanie pozycji ciała drugiej osoby, czołganie się pod tunelem z krzeseł, kołdry lub dywanu, przechodzenie przez przeszkody, skoki na skakance, chodzenie po chodniku tak, by nie nadepnąć przerwy między płytami itp.

Zaproponuj dziecku, że będziecie sobie wyobrażać i przedstawiać sobą różne przedmioty i zwierzęta. Poproś dziecko, aby wyobraziło sobie, że jest pieskiem i pokazało to. Wyobrażajcie i pokazujcie sobą co tylko przyjdzie wam do głowy: krokodyla, węża, koguta, bociana, drzewo, kwiat, samochód itp. Możesz poprosić trzecią osobę o przyznawanie wam punktów.

Poproś dziecko, aby pokazało coś swoim ciałem, ale nie mówiło co to jest i spróbuj zgadnąć, co sobą przedstawia.

Na plecach dziecka rysuj różne kształty, litery lub cyfry i poproś by mówiło co narysowałaś / narysowałeś. Róbcie to na zmiany, ty też zgaduj co dziecko pisze i rysuje na twoich plecach.

Odczucia z ciała doskonalą też zabawy w rozpoznawanie przedmiotów z zamkniętymi oczami, opisane w artykule „W co się bawić – bodźce dotykowe”.

autor Małgorzata Gruszka terapeuta SI

Zobacz również:

Podstawowe zasady diagnozy i terapii integracji sensorycznej