„Kolor i kształt” to gra na spostrzegawczość, refleks oraz celność skojarzeń. U dzieci młodszych można ją traktować, jako grę wspomagająca naukę kolorów, oraz ćwiczenie sprawności manualnej paluszków (puszczanie bączków). Pomimo tego, że producent podaje wiek uczestników od 5 roku życia, można w nią bawić się z dzieckiem 4 letnim. Gra jest świetną formą zabawy dla dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci w wieku szkolnym nie będą nią zainteresowane.

W pudełku znajdziecie okrągłe plastikowe żetony w kolorach: żółty, czerwony, zielony, niebieski oraz karty z owocami również w wymienionych kolorach np. żółty banan, czerwone wisienki, zielone jabłko czy fioletową śliwkę. Oprócz tego są jeszcze 2 bączki z kolorami i kształtami.

Grę zaczynamy od rozdania żetonów, każdy uczestnik otrzymuje 6 żetonów w wybranym przez siebie kolorze. Wszystkie karty z owocami rozkładamy na stole rysunkiem do góry, aby były widoczne dla wszystkich graczy. Zaczyna najmłodszy uczestnik puszczając w ruch 2 bączki, jeden z kolorami, drugi z owocami. Tarcza każdego bączka jest podzielona na 8 części, gdy bączki się zatrzymają, jedna z ich krawędzi zetknie się ze stołem wskazując tym samym kolor oraz kształt owocu. Teraz każdy z graczy musi jak najszybciej znaleźć wśród rozłożonych kart owoc, który ma taki sam kształt i kolor jak na bączkach. Gracz, który zrobi to najszybciej, kładzie swój żeton na karcie ze znalezionym owocem i tym samym wygrywa tę rundę.

Jeśli którykolwiek z graczy się pomyli i położy żeton na złej karcie za karę zabiera żeton z powrotem oraz z innej karty, na której udało mu się wcześniej go położyć.

Bączki mogą wskazać również zestawienie koloru i kształtu, którego nie będzie wśród kart np. niebieskie jabłko, wówczas gracz jeden z bączków do wyboru, puszcza raz jeszcze. Pamiętajmy jednak, że rundę można powtórzyć tylko raz, jeśli za drugim razem wyjdzie nam zestawienie, które nie istnieje to pałeczkę przejmuje kolejny z uczestników.

Jeśli bączki wskażą kartę, na której jest już jeden żeton, z poprzednich rund to gracze starają się jak najszybciej położyć drugi. Jeśli na karcie jest żeton innego koloru, wówczas właściciel pierwszego żetonu musi go zabrać. Jeśli oba żetony są w tym samym kolorze to pozostają tam do końca gry, ale można kłaść tam następne żetony, zgodnie z zasadą, że kolejny żeton zrzuca wcześniejszy.

Wygrana należy do tego, kto najszybciej pozbędzie się wszystkich swoich żetonów.