Ta zabawa to doskonały sposób na rozwijanie słuchu, koncentracji oraz umiejętności dedukcji u dzieci. Dzięki prostym zasadom i elementowi tajemnicy, angażuje uwagę maluchów i zapewnia im dużo radości. Zabawa może być wprowadzona w grupie przedszkolnej, idealnie nadaje się dla dzieci w wieku 3-6 lat. Aby dodatkowo wspierać współpracę i relacje społeczne, ważne jest, aby dzieci aktywnie uczestniczyły zarówno w roli poszukiwacza, jak i dzwoniącego.

Przygotowanie:

Dzieci siadają na podłodze w kręgu, jedno obok drugiego, trzymając ręce złożone do tyłu. To ustawienie wzmacnia skupienie i pomaga dzieciom zrozumieć, że muszą wspólnie działać, aby zabawa była udana. Warto przypomnieć maluchom, aby podczas zabawy zachowywały ciszę i skupienie, ponieważ cała gra opiera się na wsłuchiwaniu się w dźwięki.

Moderator wybiera jedno dziecko, które zostaje poszukiwaczem, i wychodzi ono na chwilę z sali, co wprowadza do gry element tajemnicy i oczekiwania. W tym czasie Moderator wręcza losowo wybranemu dziecku mały dzwoneczek, który jest symbolem tajemniczego dźwięku. Zadaniem dziecka, które otrzymało dzwoneczek, jest zadzwonienie w odpowiednim momencie, zgodnie z zasadami gry.

Przebieg zabawy:

  1. Powrót poszukiwacza: Po rozdaniu dzwoneczka dziecko, które wyszło, wraca do sali. Jego zadaniem jest odkrycie, kto trzyma dzwoneczek. W tym momencie atmosfera staje się napięta i pełna oczekiwania, ponieważ wszyscy czekają na pierwsze dzwonienie.
  2. Dzwonienie dzwoneczkiem: Gdy poszukiwacz znajduje się w środku kręgu, dziecko z dzwoneczkiem musi zadzwonić. Dźwięk musi być dyskretny, ale słyszalny, aby poszukiwacz miał szansę go usłyszeć i zidentyfikować źródło. Aby ułatwić zadanie młodszym dzieciom, dzwoneczek powinien dzwonić częściej, co pomoże maluchowi lepiej zorientować się w przestrzeni i rozpoznać, skąd dochodzi dźwięk.
  3. Zgadywanie: Poszukiwacz, na podstawie słuchu i obserwacji, stara się odgadnąć, które z dzieci ma dzwoneczek. Ma kilka prób, a po każdej z nich dziecko z dzwoneczkiem może ponownie zadzwonić, aby dać więcej wskazówek. Gra kończy się, gdy poszukiwacz poprawnie wskaże dziecko, które miało dzwoneczek.

Zasady gry:

  • Zasada ciszy: Dzieci siedzące w kręgu muszą zachować ciszę, aby nie podpowiadać poszukiwaczowi i nie zdradzić dźwięków dzwonka. To uczy maluchy skupienia i cierpliwości, ponieważ muszą czekać na swoją kolej w ciszy.
  • Częstsze dzwonienie: Aby ułatwić orientację małym dzieciom, Moderator może poprosić dziecko z dzwoneczkiem, aby dzwoniło regularnie i wyraźnie, co pomoże poszukiwaczowi szybciej zlokalizować źródło dźwięku.

Korzyści edukacyjne:

  • Rozwój percepcji słuchowej: Dzieci uczą się wsłuchiwać w otoczenie i rozpoznawać subtelne dźwięki, co rozwija ich zdolności percepcyjne i słuchowe. To ćwiczenie wspiera także rozwój koncentracji.
  • Ćwiczenie dedukcji: Poszukiwacz musi korzystać ze zdolności analitycznych, aby na podstawie dźwięku i obserwacji wyciągnąć wnioski o tym, które dziecko ma dzwoneczek.
  • Zabawa w ciszy: Dzieci uczą się, że zabawa nie musi być głośna, aby była wciągająca. Wspólne zachowanie ciszy i obserwowanie poszukiwacza to doskonałe ćwiczenie w opanowywaniu emocji i cierpliwości.
  • Rozwój umiejętności społecznych: Zabawa pomaga w budowaniu relacji między dziećmi, uczy współpracy i wrażliwości na potrzeby grupy. Dzieci uczą się, że każda osoba ma swoją rolę, a sukces zabawy zależy od wszystkich uczestników.

Dodatkowe warianty zabawy:

  1. Zmiana roli: Po odgadnięciu, które dziecko miało dzwoneczek, role się zmieniają – dziecko z dzwoneczkiem zostaje nowym poszukiwaczem, a zabawa toczy się dalej. To sprawia, że każde dziecko może wziąć aktywny udział w obydwu rolach, co rozwija równomiernie różne umiejętności.
  2. Zabawne warianty: Aby urozmaicić zabawę, można wprowadzić dodatkowe wyzwania, np. dzwoneczek może dzwonić tylko wtedy, gdy poszukiwacz odwróci się plecami do grupy, co zwiększy napięcie i trudność zgadywania.
  3. Więcej dzwoneczków: Aby podnieść poziom trudności, można rozdać dwa lub trzy dzwoneczki, a poszukiwacz będzie musiał zgadnąć, które dzieci posiadają dzwoneczki. To wymaga jeszcze większego skupienia i dedukcji.

Zalecenia:

  • Moderator powinien czuwać nad przebiegiem zabawy, dbając o to, by wszystkie dzieci miały równe szanse uczestniczyć w obu rolach.
  • Ważne jest, aby zapewnić, że zabawa odbywa się w atmosferze współpracy i wsparcia, tak aby każde dziecko czuło się komfortowo i nie czuło presji.

Zabawa „Kto ma dzwoneczek?” to nie tylko doskonały sposób na rozwój percepcji słuchowej i koncentracji, ale także na integrację grupy i rozwój umiejętności społecznych.