Gra „Mali Powstańcy” to próba przeniesienia na planszę funkcjonowania Harcerskiej Poczty Polowej, działającej podczas Powstania Warszawskiego. Tematyka gry jest, więc niezwykle interesująca dla młodych graczy w wieku od lat 8.

Każdy z graczy pełni rolę Zastępowego, który ma do dyspozycji 3harcerzy. Zadaniem owych harcerzy jest dostarczanie jak największej ilości rozkazów do oddziałów walczących z okupantem. Oddziały są zaś rozsiane w różnych dzielnicach miasta. Zastępy rywalizują między sobą albowiem rozkaz musi zostać dostarczony jak najszybciej na miejsce. Zdarza się jednak, że Zastępy pomimo rywalizacji muszą współpracować ze sobą, jeśli rozkaz nie zostanie dostarczony na czas drobi i dzielnice zostaną objęte blokadą. Gdy zbyt wiele dzielnic zostanie zajętych przez wroga, przegrywają wszyscy gracze.

Plansza do gry przypomina mapę lewobrzeżnej Warszawy, po niej poruszają się pionki harcerzy.  Mamy tu budynki i miejsca odwołujące się do realiów historycznych np. Plac Wilsona, Cytadela, Port. Poza pionkami Harcerzy w opakowaniu znajdziemy również pionek niemieckiego żołnierz czy żetony oddziałów niemieckich.Celem gry jest zdobycie jak największej ilości punktów, które zbieramydzięki przenoszeniu pomiędzy oddziałami rozkazów wydawanych przez Dowódców.

Autor Gry Filip Miłuński przygotował dwa warianty: podstawowy i ciut trudniejszy rozszerzony. W wariancie podstawowym mamy szereg następujących po sobie rund, każda z nich składa się z 4 faz: faza rozkazów, faza ruchu harcerzy, faza ruchu niemieckiego żołnierza, faza upływu czasu.  Do pierwszej fazy wykorzystujemy karty rozkazów a do drugiej karty ruchu. Na obu znajdują się polecenia, które pionki harcerzy muszą wykonać. Po zakończeniu dwóch pierwszych rund, następuje faza ruchu niemieckiego żołnierza, o tym czy żołnierz wykona ruch decyduje rzut kostką. Jeśli wypadnie czarna cyfra rusza żołnierz niemiecki, a jeśli czerwona harcerz otrzymuje dodatkowy ruch. Na końcu rundy mamy fazę upływu czasu, w której karty rozkazów przesuwają się o jeden tor, gdy ostatnie wypadną z toru oznacza to, że rozkaz nie został dostarczony na czas i żołnierze wroga zdobywają przewagę w obiekcie.

Jak widać gra jest osadzona w realiach historycznych, co może być inspirujące dla młodego gracza. Poza tym jej reguły są bardzo urozmaicone, przez co jest bardzo wciągająca również dla starszych uczestników. Niewątpliwym atutem tej gry jest, jakość wykonania stąd też jej cena jest dość wysoka.