Dzieci uwielbiają rymowanki, wyliczanki i proste wierszyki – zwłaszcza gdy towarzyszy im gest, ruch i zabawa! Wierszyki z pokazywaniem to jedna z najlepszych form wspólnej aktywności z maluszkiem, ponieważ łączą w sobie naukę, rozwój i mnóstwo radości.

Dlaczego warto wprowadzać je już od najmłodszych lat?

Rozwijają mowę i słownictwo – rytmiczne teksty łatwo zapadają w pamięć, zachęcając dziecko do powtarzania słów.
Wspierają koordynację ruchową – maluch uczy się naśladować gesty, klaskać, tupać czy machać rączkami.
Budują więź emocjonalną – wspólna zabawa wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i bliskości.
Ćwiczą koncentrację i pamięć – dziecko skupia się na tekście i ruchu, co świetnie stymuluje rozwój poznawczy.
Są uniwersalne i proste – nie potrzebujesz żadnych zabawek, wystarczą Twoje ręce, głos i odrobina wyobraźni!

Pięć paluszków
(dzieci poruszają palcami obu rąk)
Prawa ręka ma, lewa ręka ma
(dzieci wyciągają odpowiednio kolejno ręce przed siebie. Nie oczekujmy jednak, aby wiedziały, która jest prawa a która lewa, ale mogą pokazywać za moderatorem)
Paluszki witamy, głośno przeliczamy
(dzieci zaciskają dłonie w piąstki a następnie prostują kolejne palce u obu rąk jednocześnie)
Ty i ja, ty i ja
(dzieci wskazują na siebie i na innych)
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć
(dzieci po kolei liczą palce u jednej ręki łapiąc je drugą)

 

Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych.
(dzieci podnoszą dłonie do góry, na wysokości twarzy)
Mogę wszystko zrobić nimi – paluszkami malutkimi!
(dzieci nadal trzymają dłonie na wysokości twarzy i dodatkowo ruszają paluszkami)
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki,
(zgodnie z treścią dłonie zamykają w piąstki a następnie rozkładają je przed sobą)
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni.
(w rozłożonych dłoniach dzieci „rozczapierzają” paluszki a następnie wkładają do kieszeni)
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko,
(dzieci podnoszą ręce wysoko do góry a następnie rozkładają je w bok)
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać.
(dzieci splatają dłonie palcami ze sobą, potem udają machanie skrzydełkami)
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku!
(dzieci łączą ze sobą paluszki w obu dłoniach)

 

Ten pierwszy to mój dziadziuś,
A przy nim babunia.
Największy to mój tatuś,
A przy nim mamunia
A to ja dziecinka mała,
A to moja rodzinka cała.
(w tym wierszyku pokazujemy po kolei palce u jednej ręku)

 

Zabawy manualne dla maluchów

Wierszyki z pokazywaniem dla dzieci 1