Gry typu memory skierowane są zazwyczaj do dzieci młodszych 3-5 letnich ich celem jest trening spostrzegawczości i koncentracji, co jest szczególnie trudne u dzieci 3 letnich. Moja znajoma z sukcesem wykorzystuje je podczas pracy z dziećmi mającymi problemy z Integracją Sensoryczną, zmuszając je tym samym do skupiania uwagi i koncentracji.

Jedną z takich gier jest „Pamięć” zawiera 70 kartoników z obrazkami, które należy dobrać w pary (35 par). Zgodnie z zasadami obowiązującymi w tego typu grach, wszystkie kartoniki rozkładamy na stole obrazkami do dołu. Następnie na przemian z maluchem odkrywamy obrazki starając się zapamiętać gdzie, który leży i próbujemy znaleźć pasującą parę.

Chciałabym jednak napisać o innych możliwościach wykorzystania tej gry do celów typowo edukacyjnych.Dziecko 4-letnie powinno już powoli stykać się z pojęciem kategoryzacji, które z kolei w późniejszym wieku wpływa na tzw. dojrzałość szkolną 6-latka. Kategoryzacja to nic innego jak łączenie, przedmiotów, pojęć w grupy, które łączy wspólna cecha. Tak, więc do kategorii zwierzęta będą należeć: kot, pies, krowa a do kategorii meble: stół, krzesło, łóżko. U dzieci 4-letnich, zabawy związane z kategoryzacją powinny być stałym elementem. Chciałabym zaznaczyć, że 4-latek wymieni z pamięci zazwyczaj 3-4 rzeczy należące do danej kategorii i jest to całkiem normalne, ale 6-latek powinien ich wymienić przynajmniej 10.

Gra „Pamięć” jest idealna do tego rodzaju ćwiczeń, tym bardziej, iż patrząc na rozłożone obrazki maluch znajdzie więcej przedmiotów pasujących do danej kategorii (zwierzęta, zabawki, rośliny, pory roku itd.). Możemy też zrobić odwrotnie, pogrupować ilustracje i poprosić malucha aby powiedziało do jakiej kategorii należą.

Inną forma tej samej zabawy jest pytanie-odpowiedź np. czy kaczuszka pasuje liścia, oczywiście wypowiadając te słowa rozkładamy kartoniki z tymi ilustracjami przed dzieckiem. Oczywiście odpowiedź brzmi nie, bo kaczuszka to zwierzę a liść to roślina.

Dla dziecka 3-letniego powyższe zabawy mogą być jeszcze zbyt trudne, dlatego poza klasycznymi zasadami gry memory, możemy „Pamięć” wykorzystać do nauki kolorów. Wystarczy poprosić malucha, aby posegregowało kartoniki kolorami tła: żółte, niebieskie, czerwone itd.

Ostatnia zabawa, jaką mogę zaproponować to opowiadanie historyjek na podstawie wykładanych obrazków. W tym przypadku, dzielimy między siebie obrazki, osoba dorosła wykłada pierwszy obrazek np. Piłkę i zaczyna opowiadać historyjkę „Pewnego dnia Janek poszedł grać w piłkę z kolegami” kolejna osoba wykłada swój kartonik np. kaczuszkę i kontynuuje opowiadanie „nieopodal boiska znajdował się staw, po którym pływała mała żółta kaczuszka”. Oczywiście tą zabawę polecam dzieciom od 4 do 6 roku życia.

W podsumowaniu chciałam podkreślić, że gra „Pamięć”, podobnie jak inne gry memory, to z pewnością wielofunkcyjna gra edukacyjna. Dojrzewa wraz z dzieckiem i co roku możemy ją wykorzystać do innych zabaw. A gdy nasze dziecko zacznie poznawać literki, proponuję połączyć ją z inną grą „Wyrazy”. W której układamy wyrazy do wylosowanych ilustracji.