Sześciolatek przypomina swoim zachowaniem krnąbrnego 2,5-latka. Brak mu równowagi psychicznej, co przejawia się skrajnościami w postępowaniu od entuzjazmu do agresji. Dziecko chce być zawsze w centrum uwagi na plan pierwszy wysuwa się własne „ja”. Bardzo często w tym okresie pojawiają się trudności w kontaktach z matką, która schodzi na plan drugi wobec własnego ja dziecka.
Przejawia się to obwinianiem matki za wszelkie nieszczęścia, potrafi godzinami dyskutować o słuszności wydawanych przez nią poleceń. Wszelkie polecenia z złożenia budzą jego sprzeciw, ociąga się więc z ich wykonaniem. Wszystko, co robi musi być wykonane dokładnie tak jak chce, wiele wymaga od innych i jest nieprzejednany. We wszystkim chce być najlepszy jest hałaśliwy i pełen energii, uwielbia zabawy ruchowe, wymagające wysiłku fizycznego. Czasami oszukuje i niejednokrotnie ma problem z przyznaniem się do winy, jest bardzo czuły na krytykę. Pomimo tego właśnie w tym wieku pojawiają się pierwsze przyjaźnie, choć z drugiej strony cechuje okrucieństwo wobec innych oraz wobec zwierząt.
Sześciolatek używa ok. 4 000 słów, zna kilka piosenek i wierszyków. Potrafi jeździć na dwukołowym rowerku, łyżwach, nartach i rolkach. Świetnie rysuje i maluje, rozróżnia figury geometryczne np. kwadraty, prostokąty, wielokąty, romby. Owa figuratywność pojawia się w jego rysunkach, postacie robią się kanciaste. Z drugiej jednak strony ma problemy z pisaniem. Nie ma też podzielnej uwagi i na wykonywanym zadaniu potrafi się skupić ok. 15 minut. Dziecko w tym wieku rozróżnia świadomie stronę lewą od prawej dźwięki i rozpoznaje dobiegające dźwięki otoczenia dźwięki. Zna dni tygodnia, miesiące, pory roku. Jest to okres, w którym intensywnie interesuje się przyrodą, pojawiają się chęć hodowania zwierzątek, posiadania psa lub kota.
Ze względu na ogromny potencjał posiadanej energii dzieci są bardzo otwarte na nowe doświadczenia do wszystkiego podchodzą z dużym entuzjazmem. Mają problem z dokonywaniem wyboru, bo chcą wszystko. Dlatego w tym okresie mogą pojawiać się drobne przywłaszczenia przedmiotów należących do innych osób.
Sześciolatka cechuje ogromny apetyt, uwielbia podjadać między posiłkami i często prosi o więcej niż jest w stanie zjeść. Ponieważ jest bardzo ruchliwy, często siedząc przy stole rozlewa, mówi z pełną buzią, je rękami.
To moj syn niestety agresja jest ale wobec nas 🙁
Na szczęście dzieci z tego wyrastają