📚✨ Nauka ortografii z wierszykami? To działa! ✨📚

Czy ó sprawia Ci trudności? Nie jesteś sam! Wiele osób zastanawia się, kiedy piszemy ó, a kiedy u. Zamiast wkuwać regułki na pamięć, proponujemy zabawny i skuteczny sposóbwierszyki ortograficzne! 🎭📖

Dlaczego warto? Bo rymowane zasady łatwiej wpadają w ucho, a przy okazji… zostają w głowie na dłużej! �🧠 Dodatkowo, kolorowe ikonki i skojarzenia pomagają zapamiętać pisownię bez stresu. Czy jesteś gotowy, by oswoić „ó” raz na zawsze? Sprawdź nasze propozycje wierszyków i przekonaj się, że nauka może być przyjemnością! 🎉👇

Pobierz wierszyki do druku >>>

Kiedy ó, a kiedy u?
Nikną wszystkie niepokoje,
kiedy stwierdzę: dwójka – dwoje.
Nie drży także ma stalówka
pisząc: – ówna, -ów i -ówka.
Zaokrąglam ó w dwu słowach
ósmy, ów, bo: osiem, owa.

W lesie kłoda – w skoblu kłódka.
Wielka broda – mała bródka.
Dojna krowa – boża krówka.
Mądre słowa – miłe słówka
Dobre lody – zimny lód.
Słodki miodek – złoty miód.
Jadą wozy – dudni wóz.
Były kozy – nie ma kóz.
Nie do wiary! Czy to czary?
żadnych czarów nie ma tu.
Tak się zmienia o na ó.

Ma mnie królik, lód, wiewiórka,
wróbel, żółw i przepiórka.
Sypiam w łóżku, śpiewam w chórze,
wdrapuję się na każde wzgórze.
Zawsze bywam u królowej,
czym ja jestem – kto podpowie?

Jest w majówce i w podróży.
Siedzi w piórniku, także w róży.
Skoczysz w dół, czy pójdziesz w góry.
jest, lecz co? niech zgadnie który!

Pewien bardzo ciężki wół
Postanowił wejść na stół,
Lecz prędziutko runął w dół,
A stół rozpadł się na pół…
Przecież takie cielsko wołowe
Waży chyba z tony połowę!
Dlatego, zamiast stać na stole,
Leży biedaczek teraz w dole…

Ród, bo rody,
głód, bo głody,
Ogród, wschód – ogrody, wschody.
Miód, bo miody, gród, bo grody,
Naród, spód – narody, spody.
Chłód, bo chłody,
smród, bo smrody,
Dowód, lód – dowody, lody.

Krótka rózga, kłótnia, córka,
Zbój, powrósło, ogół, skórka.
Włókno, włóczka, wróżby różne,
Żółw tchórzliwy, wróbel – próżniak.
Oprócz czółna – żółtko, wiórek,
Wójt, równina, chór przepiórek.
Próchno, próba, późno, włóka?
Zapamiętaj, łatwa sztuka!

Zapamiętaj, zawsze tu,
pisz otwarte, zwykłe u,
W słowach: skuwka i zasuwka,
Gdyż wyjątkiem są te stówka;
W cząstkach: -unka, -un i -unek:
Opiekunka, zdun, pakunek.
Pisz je także: w cząstce -ulec,
Więc: budulec i hamulec;
W ulu, dwu, gdzie u litera
Wyraz kończy lub otwiera.
Wreszcie — niech nikt nie kreskuje
w czasowniku cząstki -uje

Ciężarówka czy złotówka,
Wszędzie jest końcówka ówka,
Musi być zapamiętane;
tam ó zawsze kreskowane!
Lecz niech pamięta też zawsze twoja główka,
Że ważnym wyjątkiem jest słowo zasuwka.

Mała Basia nie wiedziała,
Jak się pisze „mój”,
Czy „o” z kreską czy bez kreski.
Więc spytała się Tereski.
Gdy Tereska pomyślała,
Jak się pisze „mój”,
krótko Basi powiedziała:
„Chyba tak, jak twój!”
Ale Basia nie wiedziała
jak się pisze „twój”,
Wandzia z tyłu jej szeptała:
„Tak samo jak swój!”
Ale Basia nie wiedziała,
jak się pisze „swój”
choć jej Janka doradzała:
„Napisz tak jak zdrój!”
Ale Basia nie wiedziała
jak się pisze „zdrój”
Więc jej Genia radę dała:
„Zdrój – to tak jak słój!”
A że Basia nie wiedziała
jak się pisze „słój”
wiec do pani skierowała
ciężki kłopot swój.
Pani Basię zrozumiała. Na tablicy napisała:
„Chcesz by znikła troska twoja?
Zobacz co jest w środku sł – O – ja.”
Teraz Basia wie, co jak pisze się:
zdrój – jak słój,
swój – jak zdrój,
twój – jak swój.
Ale może wy nie wiecie, jak się pisze mój?

#ortografia #naukaPrzezZabawę #wierszykiOrtograficzne #ó #edukacja #językpolski

Wierszyki ortograficzne z rz i ż.

Jeśli spodobał Ci się ten wpis możesz zostawić komentarz oraz:

  • Wykorzystałeś ten pomysł, prześlij mi zdjęcie z chęcią je opublikuję.
  • Polub mój profil na Facebooku, znajdziesz tam wiele innych inspiracji.
  • Zajrzyj na Instagrama lub Pinteresta tam również mnie znajdziesz.
  • Jeśli to co piszę ci się podoba – podaj dalej ale pamiętaj o podaniu źródła.
  • Napisz do mnie jeśli masz inną propozycję na kontakt@zabawydladzieci.com.pl