Grę tą polecam wszystkim rodzicom, których dzieci zmagają się z nauką czytania. Możemy ją traktować nie tylko, jako uzupełnienie nauki, ale również, jako pomoc dydaktyczną. Wydawca przewidział II warianty tej gry dla dzieci młodszych i nieco starszych.

W pudełku poza instrukcją znajdziemy kartoniki z literkami (64 szt.), kartoniki z obrazkami przedmiotów doskonale znanych dzieciom np.: ołówek, piłka, statek, parasol … (32 szt.) oraz 30 żetonów.

Dzieci młodsze, które niezbyt sprawnie opanowały zasady czytania i pisania mają w instrukcji spis wszystkich przedmiotów z ułożonymi w wyraz literkami. Mogą podczas gry korzystać z tego spisu, jeśli nie potrafią rozpoznać literki do ułożenia wyrazu. Oczywiście gra odbywa się z udziałem osoby starszej, która będzie wspomagać i korygować błędy dziecka. Można również dobierać dla maluchów obrazki z wyrazami o jak najprostszej pisowni np.: kosz, klucz itd.

Kartoniki mieszamy i kładziemy obrazkami do dołu na stole, robiąc dwa stosy osobny dla literek i osobny dla ilustracji. Grę zaczyna tradycyjnie najmłodszy uczestnik, który najpierw losuje obrazek, kładąc go na widocznym miejscu a następnie losuje jedną literkę. Jeśli wylosowana literka znajduje się w wyrazie opisującym obrazek, kładzie ją obok obrazka i w nagrodę bierze żeton. Jeśli nie pasuje to odkłada ją obok siebie i może ją wykorzystać w późniejszym czasie. Następnie grę kontynuuje kolejny gracz losując następną literkę. Za każdą dołożoną do wyrazu literkę otrzymuje się żeton. Po ułożeniu wyrazu do wylosowanego obrazka, sprawdzamy ile, kto zebrał żetonów. Ten, kto ma ich najwięcej wygrał pierwszą rundę i zaczynamy kolejną od losowania nowego obrazka. Oczywiście zasady tej gry można dowolnie modyfikować i np. każdy z graczy może na początku wylosować obrazek a następnie po kolei losujemy literki, dokładając je do wszystkich wylosowanych obrazków.

wyrazy 2

Gra dla starszych dzieci zakłada, że losujemy po kolei tylko literki a następnie, gdy mamy ich coraz więcej staramy się z nich ułożyć jak najwięcej wyrazów. Dowolnie możemy określać czy ma to być czasownik, przymiotnik lub rzeczownik i w zależności od tego ustalić punktację. A przy okazji możemy utrwalić z dzieckiem części mowy.

Osobiście wykorzystywałam tą grę, jako pomoc dydaktyczną, przy nauce czytania i przy poznawaniu części mowy, ale zastosowań może mieć o wiele więcej. Warto zaopatrzyć się w dwa opakowania, bo mamy wówczas więcej literek i tym samym więcej możliwości. Gra jest solidnie wykonana, kartoniki są dość grube, więc szybko nie ulegną zniszczeniu. Wszystkie litery są duże i drukowane, co ułatwia maluchom naukę. Opakowanie jest niewielkie, więc można brać wszędzie ze sobą nawet do samochodu.