Sklep warzywno-owocowy

Zabawa w sklep to świetny sposób na naukę przez zabawę, który angażuje dzieci w aktywną naukę rozpoznawania i nazywania warzyw oraz owoców, a także wprowadza podstawy codziennych zasad kultury i grzeczności. Idealnie nadaje się dla niewielkiej grupy 5-6 dzieci, co pozwala na lepsze zaangażowanie każdego uczestnika. Oprócz nauki słownictwa, zabawa wspiera rozwój pamięci, spostrzegawczości i umiejętności społecznych.

Przygotowanie:

Opiekun organizuje mały sklep warzywno-owocowy, wykorzystując 5 rekwizytów – może to być np. jabłko, gruszka, burak, marchewka i pietruszka. Ważne, aby nie wprowadzać zbyt wielu przedmiotów, ponieważ dzieci w tym wieku mogą mieć trudności z zapamiętaniem dużej liczby elementów. Rekwizyty mogą być prawdziwymi warzywami i owocami lub ich plastikowymi imitacjami, co doda zabawie realizmu.

Przebieg zabawy:

  1. Przygotowanie sklepu: Wszystkie warzywa i owoce układamy na „ladzie” – może to być stół lub specjalnie przygotowana przestrzeń. Razem z dziećmi nazywamy każdy z przedmiotów, tak aby maluchy mogły je dobrze zapamiętać. Opiekun może także omówić cechy każdego z warzyw i owoców, np. „Jabłko jest czerwone i okrągłe”, „Marchewka jest długa i pomarańczowa”.

  2. Wybór kupującego: Spośród grupy wybieramy jedno dziecko, które będzie kupującym. Kupujący podchodzi do „lady” i wybiera jeden owoc lub warzywo, ale nie wymawia jego nazwy. Następnie szybko chowa wybrany przedmiot do torby, aby pozostałe dzieci nie widziały, co zostało kupione.
  3. Pozostali gracze: Podczas zakupu reszta dzieci stoi odwrócona tyłem do „lady”, aby nie podglądać, co zostało wybrane. Po dokonaniu zakupu, kupujący odkłada torbę na bok, a pozostałe dzieci podchodzą do „lady” i próbują odgadnąć, co zostało kupione.
  4. Zgadywanie: Dzieci patrzą na resztę warzyw i owoców leżących na „ladzie” i próbują odgadnąć, czego brakuje. To ćwiczy ich spostrzegawczość i pamięć – muszą zapamiętać, co było na „ladzie” na początku gry.
  5. Zasady grzecznościowe: W trakcie zabawy można również wprowadzić elementy nauki kultury osobistej. Przed rozpoczęciem zakupów opiekun omawia z dziećmi podstawowe formy grzecznościowe, które są używane w sklepie. Dzieci uczą się mówić „dzień dobry” przy wejściu do sklepu, „do widzenia” i „dziękuję” po dokonaniu zakupu. Kupujący może także udawać, że płaci za swoje zakupy, co dodaje zabawie realizmu.

Warianty zabawy:

  1. Zmiana asortymentu sklepu: Sklep może mieć różne „asortymenty” w zależności od tego, jakie przedmioty chcemy utrwalać z dziećmi. Zamiast warzyw i owoców można wykorzystać zabawki, ubrania, a nawet produkty spożywcze. Wprowadzenie nowych przedmiotów pomoże poszerzyć słownictwo i rozwinąć umiejętność kategoryzacji.
  2. Wariant edukacyjny: Aby dodać element edukacyjny, można poprosić dzieci, aby opisując przedmiot, który kupują, powiedziały, do czego służy lub w jakim daniu go używają. Na przykład: „Marchewka jest pomarańczowa i można ją zjeść na surowo lub ugotować w zupie”.
  3. Wprowadzenie waluty: Dla starszych dzieci można wprowadzić zabawne pieniążki, którymi będą płaciły za swoje zakupy. To świetna okazja, aby w przystępny sposób zapoznać dzieci z pojęciem liczenia i wartości przedmiotów.
  4. Zabawa w grupach: Jeśli mamy większą grupę dzieci, można ustawić je w kolejce do sklepu. Każde dziecko podchodzi po kolei do „sprzedawcy” i wykonuje zakupy, co ćwiczy umiejętność czekania na swoją kolej i współpracy z rówieśnikami.

Korzyści edukacyjne:

  • Rozwój słownictwa: Zabawa w sklep wprowadza nowe słowa związane z przedmiotami codziennego użytku i kulturą osobistą, co rozwija umiejętności językowe dzieci.
  • Ćwiczenie pamięci i koncentracji: Dzieci muszą zapamiętać, jakie przedmioty były na „ladzie”, a potem zidentyfikować, którego brakuje, co rozwija ich pamięć i zdolności analityczne.
  • Umiejętności społeczne: Zabawa uczy dzieci podstawowych zasad kultury osobistej, takich jak mówienie „dzień dobry”, „do widzenia” i „dziękuję”, a także współpracy i cierpliwości.
  • Kreatywność i wyobraźnia: Dzieci mogą wchodzić w role kupujących i sprzedawców, co rozwija ich zdolności do odgrywania ról oraz wyobraźnię.