Dzieci bardzo szybko uczą się języków obcych, dlatego ważne jest kierowanie ich rozwojem w taki sposób, aby jak najwięcej nauczyły się w trakcie edukacji wczesnoszkolnej. W trakcie gier i zabaw dostosowanych do ich poziomu rozwoju. Ciekawą i skuteczną drogą do celu są gry i zabawy dydaktyczno – językowe.

W języku angielskim i… coraz częściej – w innych wersjach językowych, m.in. francuskiej. Gry dydaktyczne pomagają w nauce słówek, gramatyki, wymowy. Uczą dopasowywania zwrotów, wykorzystując przy tym podobieństwo lub przeciwieństwo. Przedszkolak przejawia najczęściej swą aktywność w zabawach manipulacyjnych, konstrukcyjnych, tematycznych, dydaktycznych i ruchowych.
Jednym ze sposobów wykorzystywanych w takich grach, w przypadku małych dzieci, są różne zabawy ruchowe i tematyczne np. odgrywanie różnych sytuacji z życia codziennego. Małe dzieci lubią także zabawy muzyczne jak wspólne uczenie się i śpiewanie piosenek w języku obcym, wierszyki i rymowanki. Mogą to być zajęcia językowe powiązane z plastyką czy z gotowaniem. Techniki wykorzystywane w grach i zabawach powinny ułatwiać dzieciom przyswajanie wiedzy społecznej, kulturowej, muzycznej czy przyrodniczej, przy jednoczesnym zachowaniu rangi celów wyznaczonych w kursie języka obcego. W ten sposób dzieci, poprzez zabawę, poznają różne zwroty i słowa w języku obcym. Innymi rodzajami zabaw językowych może być łączenie obrazków ze słówkami, naśladowanie odgłosów zwierząt. Starsze dzieci lubią gry umysłowe takie jak rebusy diagramy i krzyżówki.
Zabawy i gry językowe uczą podstaw języka obcego. Zajęcia językowe są podzielone, ze względu na poziom zaawansowania. Dzięki temu powstaje możliwość kontynuacji nauki tą metodą. Trzeba pamiętać, że w trakcie zabaw językowych należy stosować różnorodne rekwizyty i pomoce wizualne. Wykorzystywane w nauczaniu początkowym, umożliwiają pobudzenie wszystkich zmysłów dziecka. Tym samym przyspieszają proces nauki języka obcego.

Przykłady zabaw:

1. Układanie nowych słów. Dzieci lubią wymyślać nowe słowa. Dzięki tej zabawie malec wyzwoli swoją inwencję twórczą. Nauczy się dobierać słowa podobnie brzmiące oraz rymujące się. Należy tworzyć nowe słowa na podstawie podstawowych słów. znanych dziecku.

2. Gra w pary. Należy umieścić w pudełku karteczki z czynnościami lub rzeczami przeciwstawnymi np. na jednej karteczce wstawać a na drugiej siadać. Dziecko musi znaleźć pary a następnie opowiedzieć, co ma na karteczkach. Ułożyć zdanie lub pytanie ze słówkami z karteczek.

3. Co tam jest? W tę grę można się bawić wszędzie. Polega na tym, że zadaje się pytania, a dziecko odpowiada. Na przykład: – Co jest w Twoim pokoju?- Szafa, -A co jest w szafie? -Ubranie, – Jakie ubranie? itd.

4. Uzupełnianka. Należy zacząć śpiewać znaną dziecku piosenkę i nagle przerwać śpiewanie. Zadaniem dziecka jest dokończenie tekstu.

5. Słowa. Należy wymyślić jakiś temat przewodni np. Dom. Dziecko w ciągu minuty musi wypowiedzieć jak najwięcej słów określających rzeczy znajdujące się w domu.

6. Zabawa z literką: Niech dziecko wybierze sobie jedną literkę, np. A. Musi znaleźć jak najwięcej słów zaczynających się na A. Zabawę można ograniczyć do jednej dziedziny czy grupy. Na przykład – zwierzęta. Dzielni rodzice i maluchy – wiecie już co robić! Warto spróbować, a nawet trzeba!

Karolina Gładki

artykuł z portalu: www.ca-va.pl

Zapraszamy