Zapamiętaj moje imię Jeśli mamy do czynienia z nową grupą zapamiętanie imion wszystkich uczestników zawsze sprawia trudności. Najlepsza metoda to ustawianie karteczek z imionami lub przyczepianie ich do ubrania. Możemy również nauczyć się imion poprzez zabawę, poniżej dwie propozycje zabawy:

Zabawa 1

Osoby uczestniczące w zabawie stają w kręgu a następnie każdy z uczestników się przedstawia. Gdy prezentacja się zakończy, jedna z osób otrzymuje piłkę i rzuca ją do innego uczestnika wymieniając jego imię. Uczestnik w którego kierunku leci piłka musi ją złapać i odrzucić do kolejnej osoby również wymieniając imię tej osoby itd. Rzucamy piłką do momentu gdy zapamiętamy wszystkie imiona. Jeśli osoba rzucająca pomyli imię uczestnik w którego kierunku leci piłka nie powinien jej łapać. Wówczas przedstawimy się raz jeszcze i osoba rzucająca zaczyna zabawę od początku. Zabawa ta może mieć również inną wersję. Rzucamy piłką do osoby która łapiąc musi wypowiedzieć imię osoby rzucającej itd.

Zabawa 2

Wszyscy siadamy w kręgu pierwsza osoba mówi: nazywam się… Następna mówi: nazywam się…, a to jest… i wskazuje swojego poprzednika. Kolejna osoba przedstawia się a następnie wymienia imiona wszystkich swoich poprzedników i tak do końca. Możemy wykonać również drugie okrążenie dodając do imienia przymiotnik oddający charakter danej osoby np.: nazywam się Ania jestem ambitna następna osoba mówi nazywam się Ola jestem wesoła a to jest ambitna Ania itd…

Zabawa 3

Uczestnicy zabawy siedzą w kręgu, po wzajemnej prezentacji osoba zaczynająca zabawę bierze do ręki kłębek włóczki, podaje swoje imię i rzuca go, trzymając koniec nitki, do kolejnej osoby wypowiadając jej imię. Uczestnik który złapał lecącą włóczkę przedstawia się i trzymając nić odrzuca kłębek do kolejnej osoby wypowiadając jej imię. W ten sposób powstanie pajęcza nić, która ma zobrazować uczestnikom zabawy że są związani ze sobą i zależą od siebie podczas zabawy lub pracy nad wspólnym projektem.

Zabawa 4

Wszyscy uczestnicy zabawy siadają w kręgu. Pierwszy uczestnik (moderator) przedstawia się dodając do imienia cechę która opisze jego charakter np. romantyczna Zosia, uczynna Kasia, koleżeński Piotr itp. i kieruje pytanie o imię do siedzącej obok osoby czyli „Jestem wesoły Tomek, a ty?”. Wskazana osoba przedstawia się w podobny sposób „Jestem mądra Karolina” i wymienia imiona poprzedników z cechami czyli „A o był wesoły Tomek, Miła Karolina” itd. Jest to doskonałe ćwiczenie pamięciowe, które pozwala na wesoło i w interesujący sposób zintegrować grupę.

Zapraszam również do zabaw z balonami

Zabawy z balonami