Kolejna zabawa doskonale rozwija spostrzegawczość i umiejętność rozpoznawania kształtów, obiektów oraz kolorów. Można ją wprowadzić już w grupie 2,5-latków, dostosowując poziom trudności do wieku dzieci. Moderator powinien przygotować 3-4 duże plansze z różnymi obrazkami, które mogą przedstawiać znane przedmioty, takie jak owoce (jabłko, banan, gruszka) lub zwierzęta (kot, pies, ptak). Aby wprowadzić dodatkowy element edukacyjny, można również użyć trudniejszych symboli, które pomogą dzieciom w nauce nowych pojęć, np. figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat) lub ptaki (sowa, gołąb, wróbel).

Wersja urozmaicona: Jeśli celem zabawy jest nie tylko rozwijanie spostrzegawczości, ale także nauka nowych słów, możemy pokazać mniej znane przedmioty a nawet pojęcia, z którymi dzieci stykają się rzadko.  Możemy wprowadzić plansze przedstawiające pojazdy (samolot, tramwaj, pociąg) albo elementy przyrody (drzewo, kwiat, rzeka), co będzie doskonałą okazją do wzbogacania słownictwa przedszkolaków.

Dzięki różnorodnym symbolom, dzieci nie tylko rozwijają spostrzegawczość, ale także wzbogacają swoje słownictwo i poznają nowe kategorie przedmiotów. Oprócz dużych plansz, należy przygotować małe kartoniki z tymi samymi znaczkami, które dzieci będą miały w swoich rękach. Każde dziecko otrzymuje jeden mały kartonik.

Zabawa rozpoczyna się od prezentacji wszystkich dużych plansz przez Moderatora, który wyraźnie wymawia nazwy przedmiotów i zachęca dzieci do ich powtórzenia. Następnie Moderator podnosi jedną z dużych plansz i wywołuje dzieci, które mają pasujący obrazek, prosząc, aby szybko podbiegły do niego z odpowiednim kartonikiem. Dzieci czekające na swoją kolej mogą obserwować inne symbole, co dodatkowo rozwija ich cierpliwość i koncentrację. Moderator kontynuuje podnoszenie plansz, dbając o to, by każda z nich była odpowiednio omówiona, a wszystkie dzieci miały okazję wziąć aktywny udział w zabawie.

Przebieg zabawy:

  1. Prezentacja plansz: Zabawa rozpoczyna się od przedstawienia wszystkim uczestnikom dużych plansz z obrazkami. Moderator wymawia głośno i wyraźnie nazwy przedmiotów lub zwierząt, a dzieci powtarzają te nazwy, co pozwala na utrwalenie nowego słownictwa oraz skojarzenie obrazków z ich nazwami. Można również zapytać dzieci, co wiedzą na temat tych przedmiotów – to zachęci je do aktywnego udziału i poszerzy wiedzę.
  2. Rozdanie małych plansz: Każde dziecko otrzymuje jedną małą planszę z tym samym obrazkiem, który widniał na dużej planszy. To jego „znaczek”, który będzie musiało rozpoznać podczas zabawy.
  3. Aktywność ruchowa: Moderator, trzymając jedną z dużych plansz, prosi dzieci posiadające pasujący znaczek (np. „Jabłka, przybiegajcie!”), aby szybko podeszły do niego i pokazały swój mały obrazek. Dzieci, które posiadają ten sam symbol, podbiegają do Moderatora, prezentując swoje plansze. Dzieci, które nie zostały wywołane, cierpliwie czekają na swoją kolej, ćwicząc przy tym uwagę i spostrzegawczość.
  4. Kontynuacja: Moderator podnosi kolejne plansze, dbając o to, by każde dziecko miało możliwość aktywnego udziału w zabawie. Każdy cykl powtarza się, aż wszystkie dzieci zostaną wywołane.

Dodatkowe warianty zabawy:

  1. Wersja z kolorem: Można wprowadzić dodatkowy element rozpoznawania kolorów. Dzieci będą musiały nie tylko znaleźć odpowiedni przedmiot, ale także dopasować jego kolor (np. czerwone jabłko, zielona gruszka).
  2. Gra pamięciowa: Po wstępnej prezentacji plansz, Moderator może schować obrazki i pytać dzieci, jakie przedmioty znajdowały się na planszach. Ta wersja zabawy doskonale ćwiczy pamięć.
  3. Ścieżka sensoryczna: Jeśli wprowadzenie dodatkowego ruchu jest pożądane, można stworzyć tor przeszkód lub ścieżkę sensoryczną, przez którą dzieci muszą przejść, zanim dotrą do Moderatora z odpowiednim obrazkiem.
  4. Dopasowanie dźwięków: Dla bardziej zaawansowanych przedszkolaków można wprowadzić element dopasowywania dźwięków do obrazków. Na przykład, po pokazaniu planszy z kotem, Moderator odtwarza dźwięk miauczenia, a dzieci muszą.

Zabawa ta doskonale łączy naukę z ruchem, co jest idealne dla najmłodszych, którzy potrzebują aktywności fizycznej i mentalnej, aby rozwijać swoje umiejętności poznawcze.