Masażyki

Czytając fachową literaturę na temat rozwoju dziecka i zabaw, które ten rozwój stymulują niejednokrotnie natknęłam się na tzw. masażyki, czyli komunikowanie się z dzieckiem poprzez zmysł dotyku. Przypomniałam sobie zabawę, którą często widziałam będąc małym dzieckiem w czasach, gdy do prawidłowego wychowania nie przywiązywano aż tak dużej wagi: „idzie rak nieborak jak uszczypnie będzie znak” i sama również bezwiednie bawiłam się w nią z moim maluchem.

Dzisiaj mając dostęp do literatury i znając różne trendy stymulujące rozwój wiem, że była to namiastka tzw. masażyków. Oczywiście czasy się zmieniły i w tej chwili mogę ich zaproponować o wiele więcej.

Umieściłam je w najmłodszej grupie wiekowej, bo z doświadczenia wiem, iż właśnie maluchom przynoszą najwięcej radości, ale możemy z powodzeniem je stosować u dzieci starszych, a nawet dorosłych J.

 

IDZIE PANI (dziecko zwrócone jest do rodziców plecami)
Idzie pani: tup, tup, tup,
(Stukamy plecy malucha opuszkami palców)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,
(Teraz stukamy w plecy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop,
(Opieramy dłoń na przemian to na przegubie to na palcach)

żaba robi długi skok.
(Klepiemy dwie odległe części ciała dziecka stopy i potem głowę)
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,
(Dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk,
(Stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami)
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,
(Klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi w miseczki)
a grad w szyby łup, łup, łup.
(Stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Świeci słonko,
(Palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy)
wieje wietrzyk,
(Dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk.
(Znowu stukamy opuszkami palców)
Czujesz dreszczyk?
(Leciutko szczypiemy w kark)

 

Proszę pamiętać, że w masażykach nie jest zbyt ważne stukanie w plecy dziecka idealnie jak w instrukcji, rodzice mogą wprowadzać dowolne modyfikacje. Ważne jest to aby robić to delikatnie i aby obu stronom sprawiało radość.

Tu płynie rzeczka

(Na plecach kantem dłoni wykonujemy ruch falisto posuwisty)

Tędy przeszła pani na szpileczkach

(Opuszkami palców stukamy w plecki)

Tu przeszły słonie

(Stukamy zaciśniętymi pięściami posuwając się na plecach z dołu na górę)

I biegły konie

(jak wyżej, ale w drugą stronę z góry na dół)

Zaświeciły dwa słoneczka

(Palcem rysujemy słoneczko na plecach)

Spadł drobniutki deszczyk

(Opuszkami palców stukamy w plecki)

Czy przeszedł cię dreszczyk?

(szczypiemy delikatnie w kark lub w bok pleców)

LIST DO BABCI
Kochana babciu. Kropka.

(Na plecach jednym palcem naśladujemy pisanie przy słowie „kropka” stawiamy palcem kropkę)
Piszę ci, że mamy w domu kotka. Kropka.

(Jak wyżej)
Kotek chodzi, kotek skacze, kotek drapie, kotek chrapie.

(wykonujemy dłońmi ruchy przypominające chodzenie, skakanie, drapanie a na końcu naśladujemy chrapanie)
Składamy list, naklejamy znaczek

(przy składaniu obejmujemy od tyłu dziecko i przytulamy, znaczek naklejamy dłonią na czoło dziecka)
i zanosimy na pocztę.

 

 



1 komenarz




Skomentuj