„Bawiły się dzieci paluszkami” to zabawa skierowana do małych dzieci w wieku 3-4 lat, jej głównym celem jest utrwalenie nazw części ciała. Zabawa ma kilka wersji, najważniejsze jest jednak to, że każdą można dopasować do umiejętności dziecka.
Dzieci sadzamy lub stawiamy w kręgu i prosimy, aby wykonywały w rytm słów odpowiednie ruchy. Ponieważ zaczynamy od paluszków, dzieci stukają nimi o siebie (wersja stojąca) lub o podłogę (wersja siedząca) w odpowiedniej kolejności, zgodnie ze słowami piosenki o podłogę.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak jeden nie może to drugi mu pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak drugi nie może to trzeci mu pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak trzeci nie może to czwarty mu pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak czwarty nie może to piąty (kciuk) mu pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak piąty (kciuk) nie może to piąstka mu pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak piąstka nie może to łokieć jej pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak łokieć nie może to czoło mu pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak czoło nie może to głowa mu pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak głowa nie może to nic już nie pomoże
Zabawę można skończyć w dowolnym miejscu słowami „to nic mu nie pomoże”, ale można też dodawać kolejne części ciała do piosenki. Każdą wymienianą część należy pokazać lub nią poruszyć.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,
Jak noga nie może to druga jej pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,
Jak druga nie może to kolano jej pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,
Jak kolano nie może to drugie mu pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak drugie nie może to szyja mu pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak szyja nie może to czoło jej pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak szyja nie może to tułów jej pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak szyja nie może to brzuszek jej pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak szyja nie może to pupcia jej pomoże.