Układanie klocków, puzzli, rysowanie, malowanie, zabawy z plasteliną, wspólne czytanie książek z ilustracjami, kolorowanie obrazków i układanie je w historyjki a do tego granie w gry i zabawy edukacyjne. Czy jest tu jeszcze miejsce na jakąkolwiek nudę?

Jasna sprawa, że nie i wie o tym każdy przedszkolak. Wystarczy tylko sięgnąć po gotowe rozwiązania, zmieszać je z wyobraźnia i doprawić dobrym humorem. W tak podanej rozrywce zasmakuje każdy szkrab i z pomocą mamy lub taty zaspokoi swój apetyt na zabawę. Trzeba jednak pamiętać o tym, że tak jak nie każda potrawa przypadnie do gustu, tak rodzaj zabawy nie musi spodobać się maluchowi. Faktem jest, że już przedszkolaki potrafią różnić się od siebie umiejętnościami, sposobem postrzegania świata, wrażliwością i upodobaniami. Mały Picasso kocha kolory i potrafi pięknie malować, drugi jest mały Einsteinem i przejawia zamiłowanie do świata dziecięcej matematyki. Każde dziecko reprezentują określony rodzaj inteligencji. Według psychologów najistotniejsze jest to by zapewnić mu jak najwcześniej wszechstronny rozwój i tym samym łatwiejszy start w przyszłość.

Tak od różnych typów rozrywki przeszliśmy do psychologii dziecka po to, by znów powrócić do tematu nauki przez zabawę. Nie bez powodu. Obie rzeczy łączą się ze sobą i uzupełniają. Nie ma bowiem w świecie dziecka nauki bez zabawy – obie te rzeczy łączą się w jedno i dają efekt w postaci różnorodnych pomocy dydaktycznych. Dobra zabawka lub gra dydaktyczna powinna ściśle odpowiadać konkretnej potrzebie np. rozwijania spostrzegawczości, uczenia kolorów, liter lub polepszania koncentracji u malucha. Im więcej elementów łączy w sobie taka gra tym lepiej.

Jednym z przykładów takiej pomocy dydaktycznej jest zestaw gier edukacyjnych „Złota rybka” (Adamigo). Z pozoru nieskomplikowana zawiera w sobie co najmniej trzy tematy zmierzające do wszechstronnego rozwoju młodego gracza. Przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i zawiera propozycję czterech różnych rozgrywek. Wszystkie przykłady gier zostały opisane w instrukcji dołączonej do opakowania. Na całość zestawu składa się 80 kolorowych plakietek – rybek, 11 pionków – spławików w 6 kolorach, planszę do gry i dodatkowe akcesoria.

Podstawowym celem gry – jak podaje producent – jest pomoc w zrozumieniu pojęcia zbiorów, ich elementów, części wspólnych zbiorów i ich porównywania. Zestaw „Złota rybka” posiada również inne właściwości dydaktyczne.

Oprócz założonego przez twórców gry jej celu trzeba dodać również inną funkcję jaką jest nauka kolorów i ich rozróżniania. Zasady i forma gry zostały również tak skonstruowane, że z powodzeniem służy ona do ćwiczenia spostrzegawczości i koncentracji wśród najmłodszych – mówi Bożena Wielicka, pedagog.

Dodatkowo wspólna gra to doskonały sposób na kształtowanie prawidłowych relacji rówieśniczych, zdrowej rywalizacji i umiejętności organizacyjnych.

Na zakończenie – myślę, że zgodzi się ze mną każdy mały i duży miłośnik gier i zabaw edukacyjnych – że najpiękniejszą ich ideą jest dla rodzica okazją kontaktu z pociechą, wspólnej zabawy, nauki, zaspokajania potrzeby bliskości, wsparcia i akceptacji podanej w formie wesołej rozrywki.

więcej na stronie Adamigo