Pierwszy rok życia dziecka to okres niezwykle dynamicznego rozwoju, każdego dnia, tygodnia czy miesiąca dziecko zaskakuje nas nową umiejętnością czy sprawnością. Rodzice przyglądając się maluchowi często zastanawiają się jak wyglądają poszczególne etapy lub co jest w nich normą a co nie. Pamiętajcie jednak że jedne dzieci szybciej nabywają pewne umiejętności inne wolniej.

I MIESIĄC ŻYCIA

Do 6 tygodnia życia dziecko określane jest jako noworodek. Jest to okres intensywnego rozwoju układu nerwowego z czym wiąże się bardzo długi sen, nawet do 20 godzin na dobę. W pierwszych tygodniach życia noworodek potrafi już skupić wzrok na twarzy osoby, która go bierze na ręce. Noworodek świadomie wykonuje obroty główką, należy zwracać uwagę na to, aby wykonywał je symetrycznie. Powolutku na kilka sekund może próbować unosić główkę, ale to ten okres, kiedy dziecko nie powinno trzymać jej sztywno – jeśli tak się dzieje, może to świadczyć o wzmożonym napięciu mięśni, warto wówczas skontaktować się ze specjalistą i wcale nie musi to świadczyć o poważnej chorobie – po prostu warto pracować nad właściwym napięciem mięśni, aby uniknąć wad postawy w przyszłości. Leżąc na brzuszku czy na plecach, zwraca główkę w jedną stronę, opierając buzię na policzku, potrafi unieść chwiejną główkę i ułożyć ją na drugim poliku.

Maluch komunikuje się z otoczeniem poprzez krzyk i płacz. Ma luźno zamkniętą dłoń, kiedy jej dotkniesz, paluszki i kciuk zaciskają się. Pierwsze wyprosty rąk – często to odruch, powstający jako reakcja na lęk dziecka. Robi pierwszą kupę po urodzeniu tzw. smółkę, potem robi kupy w zależności od pokarmu jaki spożywa.

II MIESIĄC ŻYCIA

Niemowlę spogląda na twarz osoby, która nad nim stoi, wodzi wzrokiem za przedmiotem o jaskrawych barwach po łuku 90 stopni. Dziecko reaguje na różne dźwięki, nawet jeśli nie widzi przedmiotów które je wydają, sprawdzisz to dzwoniąc dzwoneczkiem nad główką dziecka. Śmieje się w odpowiedzi na usłyszany głos lub uśmiech, w tym okresie można wprowadzać słowne i dźwiękowe zabawy. Wydaje dźwięki takie jak płacz, gruchanie.

Kiedy maluch leży na brzuszku, unosi główkę do góry, ale patrzy w dół, są to jeszcze chwiejne próby utrzymania główki. Potrafi już, beż problemu przełożyć główkę na jedną i na drugą stronę. Ważne jest, aby robił to symetrycznie (czyli raz na jedną, raz na drugą), jeśli zauważysz, że dziecko przekłada główkę tylko na jedną stronę, warto skontaktować się ze specjalistą i sprawdzić co jest przyczyną przykurczu, zazwyczaj to błahy powód i drobna stymulacja pomoże dziecku, a po co ryzykować poważne następstwa. Czasem udaje mu się przekręcić z brzuszka na plecy, trzeba również zwracać uwagę na symetryczność tych ruchów. Leżąc na brzuchu i na pleckach równomiernie wymachuje rączkami i nóżkami.

III MIESIĄC ŻYCIA

Niemowlak ożywia się na widok znanych mu osób, uśmiecha się i macha z radości rękami i nogami. Potrafi również wyczuć w jakim nastroju są rodzice a co najważniejsze zaczyna rozpoznawać ich głos. Śmieje się spontanicznie, zachęcany przez rodziców do zabawy, podczas której wydaje głośne i radosne piski. Maluszek ma już dobry kontakt z otoczeniem, jest też coraz sprawniejszy fizycznie i coraz cięższy (waży od 5 do 8 kg – dziewczynki są zwykle lżejsze).

Kiedy maluch leży na pleckach, naprzemiennie kopie nóżkami, coraz częściej łączy rączki bawiąc się nimi oraz sięga do kolan i ust. Chwycony za rączki, podciąga się do pozycji siedzącej, ale nie należy sadzać go na siłę. Jego ciałko musi być gotowe do siedzenia – sadzane „na siłę” może nabawić się skrzywienia kręgosłupa. Przy pierwszych próbach siedzenia lub przy podtrzymywaniu na kolanach trzyma sztywno głowę nie kiwając nią. Kiedy leży na brzuszku, zaczyna wyciągać rączki po zabawki, coraz częściej świadomie „kula się” z brzuszka na plecy.

Trzymany pionowo niemowlak ma już na tyle silne mięśnie, że potrafi przez kilkanaście sekund utrzymać główkę prosto. Po położeniu na podłodze lub na twardym podłożu unosi głowę do kąta 90 stopni. przy pierwszych próbach siedzenia lub przy podtrzymywaniu na kolanach trzyma sztywno głowę nie kiwając nią

Pamiętajmy o tym, aby wszystkie czynności dziecko wykonywało symetrycznie, tzn. umiejętności i aktywność każdej ze stron ciała (prawej i lewej) powinny być takie same.

IV MIESIĄC ŻYCIA

Gdy maluch leży na brzuszku, znakomicie obserwuje świat, klatkę piersiową ma uniesioną do góry i bawi się rączkami z przodu. Widząc leżący przedmiot, próbuje po niego sięgnąć, umie trzymać w rączce grzechotkę.W tym okresie często wsadza do buzi paluszki lub zabawki, w ten sposób poznaje otaczające go przedmioty, sprawdza ich fakturę lub smak, przygotowując jamę ustną do nauki jedzenia.

Swobodnie i świadomie obraca się z brzuszka na plecki i odwrotnie, zaczynając ruchy obrotowe wokół własnej osi w leżeniu na pleckach. Dziecko podtrzymywane pod paszkami wykonuje ruchy sprężynujące nóżek. Prostuje nóżki i zaczyna się nimi odpychać. Niektóre dzieci pod koniec 4 miesiąca prezentują próby samodzielnego siedzenia.

V MIESIĄC ŻYCIA

Kiedy Maluch leży na pleckach, sięga nóżkami do ust, bawi się swoimi rączkami i nóżkami oraz otaczającymi przedmiotami, świadomie biorąc je w ręce. Chwyta zabawki całą dłonią z prostym kciukiem, przekłada je sprawnie z jednej do drugiej rączki. Potrafi też włożyć butelkę do ust. Leżąc na brzuszku, podpiera się całymi rączkami o podłoże, bujając się na boki oraz do przodu i w tył. W V miesiącu obserwujemy pierwsze oznaki pełzania, niektóre niemowlęta odpychają się stopami, pokonując na brzuszku parę centymetrów. Posadzone dziecko podpiera się rączkami o podłoże, ale trzeba je jeszcze podtrzymywać lub podpierać im plecki. Pamiętajmy nic na siłę, nie sadzajmy i nie stawiajmy dziecka na siłę, to zbytnio obciąża jego aparat ruchu, kiedy nie jest gotowe do trzymania postawy.

Pamiętajmy również o tym, aby wszystkie czynności dziecko wykonywało symetrycznie, tzn. umiejętności i aktywność każdej ze stron ciała  powinny być takie same.

 

VI MIESIĄC ŻYCIA

  • Maluch leży na pleckach niechętnie : ), samodzielnie turla się, pełza, stara się obracać na brzuch, czegokolwiek się nie chwyci podciąga się do siadu. Kiedy uda mu się usiąść, plecki często są już wyprostowane, tracąc równowagę, świadomie podpiera się rączkami – to okres kiedy dziecko „mocno” szykuje się do siedzenia (niektóre dzieci siedzą już w tym okresie, ale nie przyspieszajmy),
  • Leżąc na brzuszku, podpiera się całymi rączkami o podłoże, ale czasem potrafi już wypchnąć biodra ku górze, opierając się często główką i nóżkami o podłoże.

 

5-6 MIESIĄC ŻYCIA DZIECKA
Główka: Intensywnie pracuje i myśli, potrafi wodzić wzrokiem za usuniętą z pola widzenia kolorową piłką. Kiedy widzi dwa klocki, najpierw chwyci pierwszy – przełoży go do drugiej ręki aby chwycić olejny klocek.
Oczy: Dostrzega rodzica z drugiego końca pokoju.
Uszy: Rozpoznaje głos Taty i Mamy, reaguje na niego np. aktywnością fizyczną lub podekscytowaniem.
Buzia: wydaje z siebie coraz ciekawsze dźwięki, czasem potrafi się nieźle „rozgadać”. Zaczyna się też intensywnie ślinić (u tych dzieci wychodzą zęby)
Rączki: Rączki próbują samodzielnie przytrzymać zabawkę, kiedy ty będziesz chciał ją zabrać. Próbuje przyciągnąć do siebie zabawkę, która znajduje się nieco dalej poza zasięgiem jego rączki