Kilkulatki to chodzące wulkany emocji. Czasem nie rozumieją w pełni, co się z nimi dzieje, wtedy pozwalają uczuciom zawładnąć swoim ciałem i umysłem. Jak pomóc dziecku identyfikować i nazywać swoje emocje? Najlepiej uczyć się przez zabawę, dlatego proponujemy Ci 3 ciekawe ćwiczenia z wykorzystaniem klocków LEGO® Friends, które pomogą maluszkowi jasno komunikować, co mu w duszy gra. Przeczytaj artykuł i małymi krokami spróbuj okiełznać huragan emocji przedszkolaka.

Odgadywanie emocji z twarzy postaci

Praktycznie wszystkie figurki z serii klocków LEGO Friends mają pogodne i przyjazne wyrazy swoich twarzy. Na szczęście paleta pozytywnych emocji jest tak duża, że każdy uśmiech może znaczyć coś innego. Pomóż swojemu dziecku puścić wodze wyobraźni i w trakcie zabawy rozbudowanym zestawem Domu rodzinnego Olly’ego i Paisley pytaj je, co może oznaczać mina każdej postaci. Twoja pociecha z pewnością znajdzie pomysł na uzasadnienie humoru wszystkich minifigurek, a Ty zorientujesz się, jak wiele Twój przedszkolak wie o identyfikowaniu emocji innych.

Odgrywanie scenek prowokujących określone emocje

W świecie LEGO Friends wszyscy są mili i uprzejmi. Co Ty na to, gdyby jeden raz zabawa potoczyła się inaczej i gościnna Paisley pracująca w naleśnikarni byłaby niemiła wobec swojej klientki Luny? Albo, gdyby to Luna sprawiała problemy, wpychając się w kolejkę i oczekując natychmiastowej obsługi? Przeprowadź różne scenariusze odgrywania scenek i obserwuj, jak Twoje dziecko (i jego postać) reaguje na nieoczekiwane zwroty akcji. Gdy uznasz, że jego reakcja nie jest adekwatna do sytuacji, poinformuj je o tym i naucz, na jakie inne sposoby może okazywać niezadowolenie, rozczarowanie lub gniew.

Wymyślanie historyjek z życia bohaterów

Innym sposobem na naukę rozpoznawania emocji przez przedszkolaka może być zabawa, w której zestawy klocków LEGO Friends będą stanowić tło niecodziennych historyjek. Skonstruujcie wspólnie dom Autumn z mnóstwem pomieszczeń i interesującymi zajęciami w okazałym ogrodzie. Pozwólcie czwórce bohaterów zająć miejsca i przejdźcie do opowiadania, czym w danej chwili zajmuje się każdy z nich. Gdy Twoje dziecko będzie snuć swoją historię, dopytuj je, co czują poszczególne postaci. Następnie zamieńcie figurki miejscami i rozpocznijcie opowieści od nowa. Zapytaj, czy bohaterowie są zadowoleni z tego, co aktualnie robią i czy nie woleliby wrócić do poprzednich zajęć.

Jak widzisz, nie potrzebujecie specjalnej okazji, aby zacząć rozmawiać o emocjach. Równie dobrze możesz wykorzystać do tego ulubione zabawki Twojego dziecka, jak np. klocki LEGO Friends i w trakcie zabawy skupiać się na emocjach bohaterów. Bystry kilkulatek w mig zrozumie, co oznaczają poszczególne emocje i łatwo przeniesie sytuacje z zabawy do życia codziennego.

Artykuł zewnętrzny